Tuesday, August 27, 2013

BOLA BOLA BOLA

Selepas selesai solat Isya, aku terus menukarkan pakaian dengan pakaian casual. Kunci kereta yang terletak di atas meja lampu berdekatan kepala katil, aku sambar dengan cepat.

"Lama juga aku tidak keluar ke bandar pada waktu malam", terfikir aku di benak pemikiranku.

Agak terkejut juga aku apabila melihat deretan kereta sedang menghala ke Pusat Bandar. Seolah-olah kesemua pemandu kereta itu sama berfikir macam aku. Terpaksalah aku mengikut gerakan kereta di hadapan yang bertali arus itu. Nasib aku agak baik kerana kereta-kereta itu tadi mula disperse sebelum sampai ke pusat bandar. Aku memperlahankan kereta aku lalu memberhentikannya betul-betul di hadapan pejabat tempat aku bekerja. Waktu menunjukkan pukul 9.40 malam. Tiba-tiba aku teringatkan salah seorang kawan aku bernama Sepol. Lantas tanpa berfikr panjang aku terus mencari nama beliau dalam address book talipun murah aku.

"Hello! Pol, dok mano ni? Kat KL ko atau masih di KB", aku terus bertanya sebaik sahaja dia memberi respon kepadaku.

"Ha! Abg Zul, saya masih di sini. Sedang makan dengan Fiz dan Jaja kat Kampung Sireh, marilah Abg Zul, makan sekali", balas Sepol beria-ia.

"Ha..ah, oklah jap lagi abg Zul sampai tapi kat kedai mana?", aku bertanya lagi.

"Ok! Kalau abg Zul dari KB Mall lalu terus depan Shell Jalan Hamzah, kemudian kat depan tu buat u-turn. Kedai makan belah kiri selepas pusing kereta tu", Saipol memberi arahan kepadaku menuju ke tempat makan tersebut.

"Ok! jap lagi Abg Zul tiba", balasku ringkas.

Sebaik sahaja aku tiba di restoran itu, aku dapati mereka bertiga sedang rancak makan nasi berlaukkan sup daging lembu, sotong goreng kicap dan telur dada. Begitu bereselera sekali mereka makan seolah-olah macam orang berbuka puasa gamaknya. Orang mudalah katakan, sudah pasti seleranya luar biasa. Lantas aku memesan minuman. Aku dipelawa makan bersama tetapi sebenarnya perut aku sudah aku penuhkan dengan nasi arab selepas maghrib tadi. Masih kekenyangan lagi.

Kami terus berbual selepas dripada itu.

"Bengae sungguh Abg Zul dengan set Klate main bola malae baru nih. Bodoh main lagu tu terutama sekali si Indera tu. Bengong sungguh, tendae bola tak masuk pas tu dok tersenggih-senggih macae menate beruk. Kalau aku boh dah lamo aku terajae dio keluar", aku membuka perbualan dengan perlawanan bola sepak antara Kelantan dan Terengganu Sabtu malam Ahad lepas.

"Hoh! tak senggih buat apo? Kakas tu....heiii....main barae tu. Bila tak keno gak, hoh! mulolah beronar", sampuk Jaja yang juga minat sengoti dengan bola ini.

"Oh! padaelah sorae pemain klate kena gantung berapa bulae....enam ko brapo?", tambah aku lagi.

"Malae tu Pia memae hebat. Cuba tengok dia tendae korna...huuh...masuk doh tu kalau nak kiro gak. Tapi puok-puok ni tak komplen pun", sepol turut menyertai perbualan kami.

"Johor pun main macae taik jugok. Nasib baik menae ser kosong. Mat Yo tu nok klek klate semulo tapi puok-puok Kafa tak layae doh. Nuar ghoyak kalu Mat Yo nok Klek Klate buleh tapi syarat cerai kae bini dio", Fiz tiba-tiba mencelah.

"Betul tu sebab Mat Yo anak mas Nuar. Maso Mat Yo kat Klate, diolah pemain pertama yang sign kontrak. Pas tu naik gaji semacae. Mat Yo masa tu tak kecek banyok dengae set-set pemain lain. Yo lah anok kesayangae Nuar lah katakae", sambung Jaja lagi.

"Abg Zul nak raso lah kalu lagunilah perangai pemain-pemain Klate, mapuh-mapuh. Imej tercelar tu sedaekae umum tahu pasukan Klatelah yang telah berjaya mengembalikae kegemilangae bolasepak kito dengae penyokong beserta gelaran red warrior. Design Jay Cee yang tak samo dengae pasukan lain dan macae-macae lagi. Raso-raso dalae setahun duo ni mapuhlah team Klate ni, cayo lah", aku menambahkan lagi keseronokan intipati perbualan.

Semakin ramai pelanggan masuk untuk menjamu selera di restoren berkenaan.

"Oh! ya baru-baru nih Abg Zul ada lalu kat Bukit Merbau kat kawasae hok nok buat Stadium baharu Red Warrior. Come tempat dio, sengoti weh. Latar belakae bukit-bukit tu lah. Memae come. Pas tu Abg Zul ada tanyo orae kat situ tentang hargo tanoh. Demo tu ghoyak tanah kat situ mahal doh. Bila stadium itu dibuat nanti, kawasan di situ turut akan naik membangun. Jalan akan jadi besar dan tama-taman perumahan sudah pasti akan naik. Silap-silap sekolah sedia ada kat situ akan jadi lebih besar lagi. Bagus gak kerajae Klate buat perancangae macam tu",

"Tapi Nuar tok seh buat kat situ. Dia nak buat kat Tunjung dekat Wakaf Che Yeh nuh", balas Jaja.

"Hohlah kalau kat Tunjung, dekat sikit dengae Kota Bharu. Tak payahlah nak redoh masuk bukit nuh", disambung pulak oleh Sepol.

"Alah semuonyo tu kecek politik jah. Pecah tanah hok buat ari tu hanya lakonae saje. Entah bilo nak buat....hemmmm...politik. Cayolah sampai tahun depae pun tak akan bina stadium tu", jebek Fiz.

Kesihan kat orang Kelantan, hijau putih lawan merah putih, yang ternganga rakyat Kelantan. Merbau tak dapat, Tunjung tak dapat. Walhal rakyat Kelantan majoritinya Melayu. Mengapa kedua kepimpian Melayu masih lagi tak sedar-sedar. Betullah seperti yang dikatakan apabila politik mengatasi segala-galanya, Islam pun akan dipertikaikan. Kecerdikan kepimpinan Melayu memperbodohkan pengikut masing-masing iaitu orang Melayu bodoh lagi dungu, cukup berjaya dilaksanakan. Sekarang control switch ada di tangan mereka. Malangnya mereka lupa tentang apa yang dilakukan. Mereka lupa siapa yang memegang the main switch.

"Walau pun ramai yang mengatakan Nuar ini hebat tetapi bagi Abg Zul he is nothing. Dia lupa siapa yang mengangkat dia naik tatkala parti dia meminggirkan dia. Dia lupa siapa yang memberi amanah kepada dia untuk menerajui Kafa. Kalau tidak kerana kecedikan kepimpinan kerajaan Kelantan, usah mimpilah Nuar akan jadi sohor seperti hari ini. Dan seperkara lagi apakah rakyat Kelantan sudah lupa apa yang beliau lakukan terhadap Sultan Kelantan satu ketika dahulu? Cepatnya lupa rakyat Kelantan ni. Takkanlah dengan membawa Kelantan menjuarai tiga Piala utama Bolasepak maka kesalahan menderhaka kepada Al-Sultan Kelantan boleh diketepikan dengan begitu sahaja", aku menekan lagi kandungan perbualan yang semakin rancak.

"Isunya mengapa kerajaan Negeri nak buat stadium tu kat Bukit Merbau. Tempat tu jauh sangat dari KB ni", celah Fiz pulak.

"Mu ni pun satu hal juga Fiz. Mu dah tahu kae Bukit Merbau tu dok lagu tu jah berzaman-zaman. Lokasinya pulak berhampiran Pasir Puteh dna Selising. Bila terbinanya stadium tu nanti sudah pastilah akan berlaku pembangunan pesat kat situ. Taman perumahan, rumah kedai dengan jalanraya lebar dan baru. Bukan itu sahaja malahan boleh share development dengan Kok Lanas sebab lokasinya dok di tengah. Orang kampung situ bolehlah jadi senang sikit tanah mereka dinilai dengan harga yang tinggi. Bahkan lohni pun harga tanah kat kawasan itu dah melambung tinggi, tak doklah 10-20 ribu. Dah gi ratus ribu doh",jawap Jaja kerana bengang dengan pandangan Fiz.

"Bila kawasan tu dah naik, bolehlah berniaga kat situ, tak gitu pol?", aku memandang ke arah Sepol yang hanya tersengih itu.

No comments:

Post a Comment

Sypmtom Checker

loading...