Sunday, August 4, 2013

JAGA BAHASA LAH.

Ramadhan akan berakhir hanya dalam masa beberapa hari saje lagi. Kelibat orang KL pulang ke kampung halaman secara bermusim 2 tahun sekali ini (Aidil Fitri dan Aidil Adha) sudak mula kelihatan sejak hari sabtu kelmarin (3 Ogos 2013). Maka sekali lagi bandar Kuala Lumpur bakal lengang dan sepi buat seketika dengan ketiadaan penghuni yang tidak kekal itu. Apa yang pasti ketiadaan penghuni melayu KL akan mengembirakan beberapa puak masyarakat pendatang lain. Puak-puak ini akan menguasai Kuala Lumpur untuk seminggu (Their Alien Nation). Jangan salahkan mereka sebab mereka juga hendak berhari raya sepertimana orang kita yang berada di negara mereka atau negara lain. Tidak ada bezanya pun.
 
Sebenarnya aku bukan hendak bercerita pasal itu sebab isu di atas itu sudah lama berterusan dan menjadi tugas peihak kerajaan untuk mengatasinya atau membendunginya. Memandangkan kes tembak menembak dan bunuh membunuh ini berlaku setiap minggu dalam tempuh tujuh bulan, aku harap apabila alien nation ini menguasai KL tidaklah berlaku insiden seperti dalam filem Labu Labi ketika mereka bermimpi menjadi cowboy.
 
Boleh dikatakan setiap hari aku membaca akhbar maya ini tidak kira akhbar mana. Dalam Malaysiakini dan Harakah ada disediakan kolum komentar di setiap laporan akhbar mereka. Kadangkala apabila membaca berita hangat, terasa juga hendak melihat komentar pembaca. Pelbagai komen yang disampaikan, ada yang keras, berakademik dan paling banyak adalah komen yang mengundang kepada bahasa-bahasa yang tidak sepatutnya apatah lagi dalam aspek menghormati bulan Ramadan yang cukup mulia ini.
 
Aku tertanya-tanya apa sudah terjadi kepada manusia zaman ini. Manusia zaman ini hanyalah merupakan manusia yang hanya berani apabila berada di alam maya. Manusia yang tidak berani untuk berdepan secara sendiri untuk menunjukkan kejantanan atau kebetinaan mereka. Mereka akan berkata apa sahaja sehingga lupa bahawa mereka itu adalah makhluk manusia. Lupa diri, lupa apa yang dipelajari sejak kecil sehingga ke menara gading, lupa pesanan orang tua, lupa pesanan guru, lupa pesanan Rasullullah SAW, lupa Quran dan Hadith, lupa segala-galanya apabila nafsu mengatasi segala-galanya. Nafsu yang telah menjadi arah kiblatnya.
 
Dalam hal begini, siapa yang hendak dipersalahkan? Tidak ada siapa kecuali diri sendiri dengan bermuhasabah. Terdapat komen yang berilmu dan terdapat juga komen yang langsung tiada ilmunya. Terdapat juga komen membela puak masing-masing secara totok. Ada juga komen yang dayus. Ada juga yang bercakap benda lain yang tidak berkaitan sama sekali dengan isu yang dilaporkan. Kesemuanya ini menimbulkan perasaan marah, suka, sakit hati, mual dan lawak dalam kalangan pembaca. Itu yang pastinya.
 
Aku rasa lebih baik pihak akhbar berkenaan tidak menyediakan ruangan komen berkenaan kerana ini akan membuat tukang-tukang komen ini menghimpunkan dosa-dosa kering sahaja. Percikkan api perkauman juga boleh bermula di sini kalau dibiarkan begitu. Hasrat empunya akhbar memanglah bagus iaitu to gain attention, publicity and boastingly to claim that my paper has got more readers than yours, and so on so forth.
 
Entahlah. Kalau hendak halang dikatakan nanti tidak demokrasi atau ketinggalan zaman. Hanya dengan cara inilah boleh diluahkan perasaan masing-masing. Sesiapa yang terasa atau kecil hati ke......ada aku kisah? Gitulah......... seperti kata kawan aku Mejar Bersara.

No comments:

Post a Comment

Sypmtom Checker

loading...