Tuesday, August 20, 2013

HARGA BARANG NAIK

Seawal jam 7.30 pagi, aku bersama rakan sejawatku mula mencari tempat untuk bersarapan pagi. Ingatkan seawal masa itu banyaklah lagi tempat kosong, rupa-rupanya semua meja makan sudah diduduki orang yang juga sedang mengisi perut. dalam tercari-cari itu aku terpandang satu meja kosong yang dan seorang Pak Cik tua baru sahaja menghabiskan nasi berlauknya. Lantas aku bertanyakan orang tua itu.
 
"Ada orae laing ko dok di kusi nih?"
 
"Tak dok, tak dok. Duk lah", balas orang tua itu.
 
Aku menarik kerusi lalu duduk. Kemudian aku menghulurkan tangan untuk berjabat tangan dengannya. Rakanku juga bersalaman dengannya selepas aku. Kami terus memanggil budak pekerja di restoren itu untuk memesan makanan. Aku hanya memesan roti telur bersama teh-O kosong kurang manis. Rakanku pula memesan roti canai kosong dengan teh tarik.
 
"Pak Cik dah makae dah ko?" Aku bertanya lagi pada orang tua yang sedang menghisap rokok dengan begitu tenang sekali itu.
 
"Doh...", balasnya pendek.
 
Beberapa minit kemudian makanan yang kami pesan pun tiba. Sambil menjamu roti telur yang dimasak garing itu, kami berbual-bual. Mula-mula perbualan kami hanya berbual mengenai team bolasepak Kelantan yang akan bertemu Pahang pada malam ini tetapi tiba-tiba Pak Cik tua itu bercakap pasal perkara lain.
 
"Aku pasti set Kelate akae belasoh Pahang malae nih. Pahang nih gerun dengae Kelate mu tahu dok?", kata kawan aku itu yang baru nak memulakan perbualan.
 
"Hem..loh-loh ni harga barae semuanyo naik belako. Rayo baru ni harga daging lembu, ayae, ikae semuanya mahal-mahal belako. Tak mampu nok beli daging lembu. Ayae pung mahal jugok tapi sebab rayo kena gak beli sekor duo. Kalu tak anok-anok kato tak rayo pulok" Bicara Pak Cik tua itu sambil memandang aku.
 
"Nok buat lagu mano Pak Cik. Mano ada harga barae yang turun. Buleh dikatakae setiap kali nyambut rayo lagu ni lah kito kleh. Minyak naik, itu naik ini naik. Yang keno bayar tu kito rakyat. Demo tu takpo lah, ada peruntukan itu ini. Kito? setakat lima ratus riyal tu jah. Nok salahkae sapo? salah kito sendirilah Pok Cik" kawan aku mencelah.
 
"Kito dok sokong kerajae dengan harapae kerajae bantu kito. Ruponyo dak jadi lagu tu. Mapuh kito dibuatnyo. Kito dok setaro ni jah. Pitih dok ado ni pung...alah..susoh-susoh", begitulah keluhan yang kedengaran dari mulut Pak Cik tua itu.
 
"Hambo raso kerajae kito mesti ada buat sesuatu untuk kito Pok Cik. Kita tunggu ajo lah", aku menyampuk kata-kata Pak Cik itu.
 
Bila aku memerhatikan keadaan Pak Cik tua itu, perasaan simpati mula menerjah. Pakaian yang dipakainya agak lusuh. Begitu juga dengan kopiah yang dipakainya.
 
"Pak Cik buat gapo loh nih?" Aku pula yang bertanya.
 
"Adolah buat kerjo sikit-sikit untuk nok peliharo anok-anok. Yo lah untuk buat ngaki anok-anok. Cumo ambo terkilae dengan kerajae kito. Ambo setiap kali pilihaerayo, sokmo-sokmo pangkah BN. Bilo nok pilihaerayo, demo tu macae-macae mintak tulong dengan ambo. Pas tu adalah demo tu bui bantuan sikit-sikit. Macae-macaelah demo tu janji dengan ambo. Bukae dengae ambo sorae, semuo orae susoh macae ambo, demo nok tulong. Selepas menae sampai ko loh-lohni buat senyap ajo. Nok berjumpo dengan demo pun susoh. Baru-baru ni demo adalah buat makae hari rayo. Ambo pung gi lah dengae harapae dapat jupo dengan puok-puok nih"
 
"Dapatko Pok Cik jupo dengan puok-puok tu?' celah rakan aku.
 
"Horgh lah, dapat jupo. Kita royaklah ko demo tu pasal masaloh kito ni. Macae hok serupo-serupo sebelum nih lah. Cara demo kecek macae tak dok masalah jah nok selesaikae masaloh kito. Pas tu senyap jugok"
 
"Mintak maaf Pok Cik deh. Pok Cik ni dok sebelah mano?", kawan aku mencelah lagi.
 
"Pok Cik dok belah demo ni lah. Hok yang buat janji nuu"
 
"Serupolah dengan ambo, Pok Cik weh. Kalu Pok Cik dengae masaloh Pok Cik, ambo pulok lagi besar masalohnyo. Ambo kena campok kat sini, ada demo tu kesah ko ambo. Dah lah tu kena pisoh dengan anok bini lagi. Nok masuk tiga tahun doh. Ambo dah lamo duduk dengan parti demo nih hingga kae Ketua Bahagian ambo dilantik jadi menteri. Ambo dah royak ko dia tentang masaloh ambo, dia buat derk jah. Masa nok pilihanrayo baru-baru nih, macae-macae bendo ambo buat untuk tulong demo nih. Berkempen ke sano kemari tak kiro siae malae. Horgh lagu ni lah jugok ambo Pok Cik weh!" kawan aku tiba-tiba datang semangat memberitahu Pak Cik tua itu.
 
"Pah tu kito nok buat lagu mano?", aku menghentikan perbualan yang kelihatan semakin rancak itu.
 
"Dek, mari kiro berapo semuo nih?', aku memanggil budak perkerja restoren itu.
 
Aku lihat Pak Cik itu hendak mengeluarkan wang untuk membayar sarapan pagi itu. Aku cepat-cepat menahannya.
 
"Biar Pok Cik, biar ambo yang bayar. Seronok dapat berbual dengan Pok Cik. Mungkin kalu ada kesempatae laing, kito boleh kecek panjae lagi", aku terus menghulurkan tangan untuk bersalaman dengan pak Cik tua yang tidak aku kenali itu. 
 
Dalam perjalanan pulang ke pejabat, inti pati perbualan itulah yang sering menjadi fokus kepada masalah rakyat di negara ini yang amat mengharapkan keresahan yang sedang dilalui dapat dikendurkan bagi meneruskan kelangsungan hidup dalam dunia yang diselaputi medan politik yang seolah-olah menjadi tonggak kepada segala-galanya. Amat ketara sekali dirasakan bahawa tidak terdapat keseimbangan dalam mengharungi kehidupan pada ketika ini. Kehidupan di tanah air sendiri.
 

No comments:

Post a Comment

Sypmtom Checker

loading...