Wednesday, May 16, 2012

SELAMAT HARI GURU KEPADA GURU DAN YANG PERNAH MENJADI GURU 2012

Pada hari ini manusia yang digelar guru atau pendidik menyambut Hari Guru 2012. Kali ini sambutan peringkat nasional disambut di Kuala Kangsar Perak seterusnya  dengan pelbagai agenda sedang berlangsung di Bandaraya Ipoh. Aku adalah salah seorang daripada ahli mesyuarat operasi pemilihan lokasi sambutan Hari Guru yang bermula pada hari ini.

Sewaktu di sekolah dulu, pada setiap hari guru pelbagai agenda disusunatur oleh warga sekolah terutamanya anak-anak murid. Tidak hairanlah sekiranya pada hari kelmarin boleh dikatakan para ibu bapa membeli kek, bunga dan sebagainya atas permintaan atau desakan anak-anak mereka untuk disampaikan kepada guru kesayangan mereka baik secara berkumpulan mahu pun individu. Sehinggakan anak-anak dari guru sendiri turut membuat desakan yang sama seperti orang lain. Inilah uniknya manusia yang memilih profesyen keguruan sebagai hala tuju mereka. (Dalam hal ini terdapat dua jenis hala tuju iaitu yang mutlak dan yang terpaksa).

Berbalik kepada apa yang hendak akau katakan, sekiranya di sekolah maka guru akan menerima pelbagai ucapan selamat hari guru dari kalangan anak-anak murid mereka. Malangnya apabila guru-guru ini ditempatkan dalam hal pengurusan dan dasar yang terletak di mana-mana Bahagian Kementerian Pelajaran, hal ini sudah tidak berlaku lagi. Mungkin adalah seorang dua akan menerima jambangan bunga atau kad ucapan daripada murid-murid yang menggangapnya special. Bagi yang lain, mereka akan mengucapkan selamat hari guru hanya sesama sendiri. Memanglah sedih bunyinya tetapi itu adalah realiti kehidupan.

Begitu juga yang berlaku ke atas diri aku sekarang. Pada awal pagi tadi kami mengucapkan selamat hari guru sesama sendiri dengan senyuman yang sayu sebenarnya. Perkara sedemikian rupa telah aku bersama rakan lain lalui sejak sekian lama kami bertugas di Bahagian Kementerian Pelajaran. Apabila dijengok ke dalam facebook, yang turut mengucapkan itu adalah dalam kalangan kenalan guru sahaja. Kalau pun ada anak murid, mungkin adalah beberapa orang sahaja.

Bukannya aku hendak mengungkit-ungkit bab ini tetapi sekadar hendak menceritakan inilah pengalaman yang dilalui saban tahun. Apa yang pasti, pada setiap sambutan hari guru ini masing-masing akan ternanti-nanti apakah habuan yang akan diterima oleh warga pendidik dalam ucapan Menteri Pelajaran.

Pada sambutan hari guru 2010, Menteri Pelajaran telah mengumumkan bahawa warga pendidik yang mempunyai kelayakan akademik peringkat PhD akan diberikan satu kenaikan gred. Malangnya itu hanyalah merupakan satu mimpi ngeri.  Manakala pada tahun 2011, Perdana Menteri telah mengumumkan bahawa kesemua Penolong Kanan di sekolah sama ada PK Pentadbiran, PK Hem dan PK Kokurikuum akan dinaikan ke Gred DG48. Dan pada tahun 2012 (tarikh pada hari ini 16Mei), apakah pula kejutan yang akan diumumkan.

Difahamkan pengumuman tahun 2011, baru sekarang sedang dilaksanakan. Ini bermakna kesemua Penolong Kanan sebelum 1 Disember 2012 telah mula menerima Gred DG48. Sejauhmanakah kebenaran kepada hal ini, aku kurang pasti. Bunyi-bunyi mengenainya baru kedengaran pada awal pagi ini dari rakan setugas. Sekiranya benar dengan apa yang dikata maka sekalung tahniah aku ucapkan kepada kesemua penolong kanan satu Malaysia. Bruntunglah kau orang semua.

Dalam hal ini, aku tertanya-tanya mengapa pengumuman yang disambut ini hanya terpakai di sekolah dan tidak diaplikasikan di peringkat pegawai di Kementerian Pelajaran? Walhal kalau hendak dibandingkan dari segi tugas, tugas kami di Bahagian lebih teruk malahan teramat teruk kerana ianya berkait dengan pengurusan dan dasar seluruh Kementerian Pelajaran? Segala apa yang dikecapi oleh rakan-rakan DG di sekolah adalah hasil perahan idea dan kerja buat kami di Kementerian. Bukannya hendak meluahkan keresahan atau sungutan tetapi hendak memaklumkan pihak berautoriti bahawa kami juga adalah golongan bergredkan DG.

Inilah antara perkara yang rakan-rakan di sekolah tidak faham. Mereka beranggapan bahawa apabila berada di Kementerian Pelajaran (Bahagian) kami sudah berada di dalam gred yang selesa iaitu DG48 ke atas. Sebenarnya apa yang berlaku tidak langsung seperti itu. Kumpulan kami di sini bukanlah ramai sehingga mencecah seratus ribu orang. Paling tidak pun dalam sekitar tiga puluh ribu sahaja golongan kami yang bertugas di pejabat. Dalam seramai ini pun, kebajikan kami tidak terjamin atau diberi perhatian secara langsung. Untuk kenaikan pangkat, terdapatnya dua cara iaitu menunggu mengikut prosedur dan keduanya, membodek dengan pendekatan politik.

Pendekatan cara pertama itu biasanya apabila hendak pencen esok lusa, barulah dapat naik gred. Pendekatan cara kedualah yang selalu mendapat kejayaan. Sebab itulah kalau diperhatikan mereka yang memegang jawatan Gred DG48 ke atas adalah dari kalangan junior atau muda yang tidak mempunyai pengalaman mantap dalam aspek pengurusan. Sebenarnya ramai dalam kalangan pegawai senoir yang sepatutnya diberi keutamaan dalam soal kenaikan gred tetapi malangnya sudah berkurun lamanya hal ini tidak diambil peduli. Mengapa terjadinya sedemikian? Bagi aku jawapannya mudah sahaja, mereka yang menjawat jawatan tertinggi dalam Bahagian bermula dari gred DG48 dengan jawatan Ketua Penolong Pengarah, diikuti dengan Ketua Sektor, Timbalan dan Pengarah adalah merupakan jawatan politik dan hanya satu peratus sahaja yang melalui prosedur dalam perkhidmatan kerajaan.

Dikatakan jawatan tersebut adalah jawatan politik adalah kerana iainya melalui pendekatan membodek, menggampu, pak sanggup, pak turut, kaki tikam belakang, kaki mengadu dan yang setara dengannya. Apabila sudah mendapat jawatan tersebut, mereka akan mengatakan hanya mereka sahaja yang layak mendudukinya dan orang lain tidak boleh. Maknanya hanya aku sahaja yang boleh dapat DG48, DG52, DG54, Jusa C, B dan A. Apabila mereka sudah berada di dalam gred tersebut terutamanya dengan jawatan Pengarah, adakah mereka ambil peduli tentang pegawai bawahan mereka? Maksud aku dalam aspek kebajikan dalam hal kenaikan pangkat. Mereka dengan mudah mengatakan, bersabarlah apabila sampai masanya, naiklah pangkat. Anggap ini adalah rezeki, adalah tu lepas-lepas ini. Perkataan lepas-lepas ini, maka tunggulah sehingga tarikh bersara kelak barulah dapat lepas-lepas ini.

Sudahlah tidak memikirkan hal kebajikan pegawai bawahan, duit sesen pun untuk tujuan belanja minum atau sesekali makan, haram tidak kelihatan. Sebaliknya pegawai bawahanlah yang terpaksa membelanja mereka. Disinilah akan kelihatan bagaimana ideogi penerusan konsep pembodekan itu berlaku. Kaedah inilah yang terus menerus berlaku di hadapan mata kita. 

Jadi berbalik kepada cerita di atas, sebenarnya terdapat dua kumpulan DG dalam perkhidmatan pendidikan. Pertama DG di peringkat pusat dan kedua, DG di peringkat operasi iaitu di sekolah. Terus terang dikatakan apa yang dikecapi oleh DG peringkat sekolah sekarang ini adalah merupakan air tangan DG di peringkat pusat. DG di peringkat pusat inilah yang tidak tidur,dimaki dihamun, terpaksa meninggalkan anak isteri, hidup berjauhan, terpaksa menampung kos sara hidup yang cukup tinggi, disepak terajang ikut suka hati pihak berautoriti, berjuang dan berusaha untuk merealisasikan dasar kepada setiap program yang memberi benefit kepada golongan DG di sekolah. Yang membezakan kedua-dua DG ini ialah gelaran jawatan iaitu penolong pengarah dan guru atau Cikgu.

Mungkin beginilah kedudukannya:-

Pengarah  -  Pengetua (Gred teramat ketara)
Timbalan Pengarah  -  Timbalan Pengetua (Gred ketara dan setara)
Ketua Sektor  -  Penolong Kanan (Gred teramat ketara dan setara)
Ketua Penolong Pengarah  -  Ketua Bidang (Gred setara)
Penolong Pengarah  -  Guru Penolong atau guru yang mengajar (Gred setara dan ada lebih rendah)

Walau apa-apa pun, hakikatnya adalah kami yang berada di tempat sekarang ini adalah merupakan bekas-bekas guru belaka. Walau dimana pun kami berada darah guru tetap mengalir dalam diri ini. Tidak kiralah apa jawatan yang disandang hatta Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia sekalipun, kesemuanya adalah guru.

SELAMAT HARI GURU KEPADA RAKAN-RAKAN GURU DARI AKU YANG JUGA PERNAH MENJADI GURU

No comments:

Post a Comment

Sypmtom Checker

loading...