Sunday, March 22, 2009

APA MAKSUD PERUBAHAN?

Masih lagi mengenai orang Melayu. Tetapi kali ini penulis hendak fokus kepada orang Melayu dalam UMNO terutama sekali dalam Sayap Pemuda. Penulis juga merupakan orang-orang Pemuda juga pada satu ketika dulu tetapi tidak memegang sebarang jawatan, cuma ahli biasa sahaja. Kini sudah terkeluar dari kelompok umur Pemuda dan menjadi ahli UMNO sahaja. Apa yang hendak diluahkan di sini ialah mengenai sikap, tingkahlaku, watak dan keperibadian sebahagian besar di kalangan Pemuda melayu ini. Terdapat pelbagai cara ditunjukkan atau diluahkan oleh orang yang menyayangi parti ini.

Penulis melihat aspek-aspek di atas itu masih lagi tidak berubah malah semakin parah dibuatnya. Pertama mengenai sikap hormat kepada orang-orang yang lebih tua dan juga sesama sendiri. Cukup jelas diperlihatkan imej dan perangai sebenar golongan ini ialah semasa pilihanraya baik di peringkat umum maupun di dalam parti. Isu ini sudah dibangkitkan dan diperbahaskan oleh pakar-pakar hal ehwal politik terutamanya selepas pilihanraya ke 12 yang tahun lalu. Teguran dan saranan sudah berbuih disemburkan. Malangnya tiada siapa yang mengambil peduli malahan isu ini terus di kesampingkan hatta daripada pucuk kepemimpinan sendiri. Inilah yang cukup menyedihkan.

Orang melayu cukup terkenal dengan budi bahasa, adat bersopan-santun dan saling menghormati sesama sendiri. Zaman penulis budak-budak dahulu, penulis tinggal di kampung. Masih teringat lagi kalau hendak lalu di depan orang, kena bongkok dan hulurkan tangan kanan ke bawah meminta izin hendak lalu. Bahkan kalau duduk kena bersila, tidak boleh duduk berlutut (memeluk lutut).Tapak kaki tidak boleh di hala kepada orang. Bagi yang perempuan pulak kena duduk bersimpuh. Kalau orang tua sedang bercakap tidak boleh menyampuk atau mencelah. Ini adalah merupakan sebahagian daripada asas keperibadian orang melayu yang dipertontonkan kepada generasi pada masa itu. Apabila asas sudah ada dan sentiasa dipraktikkan serta dikawalselia sejak dahulu, sudah pasti ia akan menjurus kepada perwatakan yang bertamadun. Perkara inilah yang dilihat tidak ada di kalangan anak-anak melayu dewasa ini.

Banyak faktur yang mungkin menjadi penyebab di dalam membicarakan hal sedemikian. Antaranya ialah dari segi family up bringing itu sendiri. Hal sebegini asas perlu dilakukan secara berterusan dari generasi ke generasi. Malangnya pelbagai pencemaran minda yang melanda di kalangan orang melayu menyebabkan perkara asas ini terus hilang dimakan virus modernisasi.

Penulis cukup sedih sekali melihat gejala seperti ini terus menerus berlaku tanpa ada sebarang kesedaran di dalam diri golongan ini. Tidak ada perasaan hormat kepada orang lain langsung seolah-olah merekalah yang paling berkuasa dan tidak boleh ditegur. Muka masing-masing langsung tidak bercahaya. Kalau hendak kata berlagak, memang tepat sekali panggilan tersebut. Bukan hendak mengata atau memfitnah tetapi inilah yang dipertontonkan kepada kita. Yang menjadi ikutannya siapa? Sudah tentulah generasi-generasi pelapis yang ada sekarang. Yang menjadi masalahnya ialah apabila perkara ini diajukan kepada pucuk kepimpinan, masih tidak ada perubahan. Sedangkan kita dengar setiap lapisan mengata dan memberitahu hendakkan perubahan. Apakah mereka faham atau tidak dengan perkataan perubahan yang dilaung-laungkan? Apakah mereka faham dengan maksud dan konsep perubahan tersebut? Sebenarnya bukan perubahan yang kita tekankan, sebaliknya bagaimana hendak meletakkan semula parti melayu ini di landasan yang sebenar. Landasan yang menjadi asas kepada perjuangan asal kita. Landasan yang sekian lama menjadi pegangan dan paksi perjuangan bangsa yang tidak mudah dipintal hatta dirobek sekalipun oleh mana-mana pihak lain.

Kita mahukan orang lain menghormati kita tetapi kita sendiri tidak ada perasaan itu terhadap bangsa kita sendiri. Kita sendiri yang membunuh bangsa kita. Tidak payahlah ada sesiapa yang hendak menafikannya. Inilah hakikat realiti yang berlaku sejak kebelakangan ini di kalangan orang melayu. Kalau kita berani menghentam orang maka kita cukup harus berani dihentam orang. Jangan hentam keromo tetapi hentam dengan bijaksana dan terima dengan bijaksana.

Bagi penulis perkara asas yang perlu golongan ini lakukan perubahan ialah dari segi sikap, tingkahlaku, adab sopan, gaya, pertuturan, ada perasaan hormat dan yang tidak lupa juga jujur (satu-satunya perkataan yang sering dipertikaikan). Kalau perlu diadakan program bagi membantu menyedarkan mereka dengan adab dan tatasusila orang melayu, maka ianya amat dialu-alukan. Ada di antara rakan penulis mengatakan bahawa mereka-mereka ini sudah liat dan susah untuk diperbentukan. Penulis tidak percaya dengan alasan-alasan sedemikian kerana penulis berkeyakinan bahawa orang melayu tidak sedegil dan sebodoh itu. Kalau ada kemahuan di mana-mana pun ada jalan untuk mengatasinya.

Sebab itulah kita perlu kembali kepada ilmu dan pendidikan di dalam Islam. Kita mempunyai ramai bijak pandai dalam aspek agama. Kita juga mempunyai ramai bijak pandai dalam memperkatakan motivasi. Jadi, mengapa kita tidak mengambil peluang ini? Kalau benar kita ada melaksanakannya, sejauhmanakah pengisian itu benar-benar dihayati dan realisasikan di hadapan kita? Kita selalu memberi motivasi dan pendekatan agama di kalangan pelajar sekolah tetapi kita tidak pernah hendak memotivasikan diri kita. Dengan lain perkataan bercakap cukup pandai tetapi apabila terkena diri sendiri, buat-buat tidak tahu sahaja. Apabila orang lain tuduh kita macam-macam maka mulalah hendak memberontak. Riuh satu dunia dibuatnya.

Golongan pemuda adalah merupakan pelapis kepada kepimpinan masa depan. Terjadi dan terdapatnya masalah sedemikian rupa adalah berpunca dari siapa? Kalau hendak dikatakan pemimpin pun iya juga. Hendak dikatakan orang-orang yang dipimpin pun iya juga. Hendak dikatakan organisasi pun tidak salah juga.Bagi penulis yang salahnya adalah diri sendiri. Tidak jujur pada diri sendiri. Membohongi diri sendiri. Memperhambakan diri sendiri untuk mengutip kesenangan yang ternyata palsu. Membiarkan jiwa diterokai orang lain. Mengapa ya? Sebab kita tidak kenal diri kita. Tidak mahu cuba mengenali diri kita. Lantas membiarkan sahaja diri itu. Inilah padahnya.

Wednesday, March 18, 2009

RUMAH NABI S.A.W.


Rumah Nabi S.A.W. terletak di samping masjid Nabi. Ia dibina semasa bersamaan pembinaan masjid Nabi ketika sampai di Madinah. Rumahnya sederhana dan mempunyai dua bilik tidur. Sebuah untuk isterinya Saudah binti Zam’ah dan sebuah lagi untuk Aisyah binti Abu Bakar Siddik. Ketika dibina isteri-isteri banginda masih berada di Mekah, setelah tempat itu siap barulah mereka datang ke Madinah.

Tanah tempat rumah Nabi itu adalah kepunyaan dua orang anak yatim bernama Sahl dan Suheil. Kedua-duanya diasuh oleh As’ad bin Zararah. Di atas tanah itu terdapat banyak kuburan orang-orang Musyrik dan pohon-pohon tamar. Menurut perhatian baginda, tanah itu baik untuk pembinaan masjid dan baginda hendak membelinya daripada As’ad. Tetapi As’ad tidak mahu menjualnya kerana ia akan digunakan untuk masjid maka biarlah dipergunakan semata-mata kerana Allah.

Tetapi Nabi S.A.W. masih berkeras hendak membelinya kerana teringatkan beliau kepunyaan anak yatim. Akhirnya tanah itu dibeli dan harganya dibayar oleh Abu Bakar. Kemudian di sekitar kawasan itu berdirilah beberapa rumah lagi, manakala rumah baginda diperbesarkan dengan beberapa bilik utuk isteri-isteri baginda. Di rumah yang sederhana itu Nabi dan keluarga baginda hidup bersama. Orang ramai yang berkunjung juga bertambah dan bagi orang-orang yang tidak mampu, dibuatkan sebuah tempat yang bernama Shuffah iaitu yang menyerupai anjung rumah. Di situ juga baginda menempatkan tetamu yang mengunjungi baginda. Oleh kerana keadaan terlalu ramai dan mereka bebas sekali keluar masuk ke rumah baginda dan suasana menjadi tidak teratur, maka Allah telah memberi peraturan dalam rumah Nabi S.A.W.
Peraturan yang diturunkan Allah ialah melarang sesiapa sahaja dari masuk ke rumah baginda sebelum mendapat izin. Bila diajak makan, maka setelah selesai makan mereka hendaklah keluar dan begitu juga untuk bersembang lama-lama dan buang waktu adalah dilarang. Kalau ada yang perlu diminta pada isteri baginda hendaklah di sebalik tabir atau dinding.

Peraturan rumahtangga Nabi ini bertujuan memelihara kemuliaan Nabi dan ahli keluarga baginda. Malahan kepada isteri-isteri Nabi, Allah memberi peraturan agar rumahtangga tetap baik: ”Jangan berkata-kata dengan suara yang menawan hati orang lain. Bercakap dengan baik dan sopan. Di dalam rumah harus berkeadaan baik. Jangan mempamerkan diri pada orang umum. Kerjakan solat, bayar zakat dan ta’at kepada Allah dan RasulNya”.

Begitulah keadaan di rumah baginda yang serba sederhana itu. Baginda dan isteri-isterinya hidup secara sederhana walaupun baginda Rasul Allah dan Pemimpin Umat. Tidak seperti raja-raja di zaman itu yang mementingkan kemewahan dengan membebankan rakyatnya. (Petikan dari buku Kehidupan Ringkas Rasulullah S.A.W. oleh Nawawi Dusuki, Terbitan Wisdom Mind)
Gambar-gambar yang dipaparkan adalah merupakan tapak peninggalan rumah Nabi S.A.W. yang penulis jumpa semasa menerokai alam di dalam dunia siber ini. Semoga apa yang dipaparkan ini dapat dikongsi bersama dengan rakan-rakan di luar sana.

Sunday, March 15, 2009

KOTA BHARU DI ABAD KE 21

Bandar Kota Bharu semakin hari semakin sesak. Keadaan akan menjadi lebih ketara pada setiap kali musim cuti sekolah atau perayaan. Ribuan kenderaan memenuhi segenap ruang baik di atas jalanraya maupun di tempat letak kereta. Keadaan yang amat sesak ini dirasakan lebih hebat dari Bandaraya Kuala Lumpur. Boleh dikatakan tidak kira di mana anda tinggal di luar Kota Bharu, Bandar Kota Bharu akan sentiasa menjadi tumpuan utama. Ini belum dikira bagi mereka-mereka yang tinggal di luar Negeri Kelantan. Walaupun pihak kerajaan Negeri telah melakukan pelbagai usaha menaiktaraf dan memudahkan sistem aliran perjalanan dan perkhidmatan pengangkutan awam, keadaan ini tidak memberi sebarang kesan sedikit pun. Cuba bayangkan pada peringkat kebiasaannya untuk ke Kota Bharu dari Pengkalan Chepa yang mengambil masa tidak sampai 10 minit dan pulang semula ke Pengkalan Chepa dalam jangka masa yang sama, kini sudah mencecah hampir 1 jam. Inilah yang menyebabkan kadang-kadang penulis rasa cukup berat hendak masuk Bandar Kota Bharu.

Kita sudah tahu bahawa, kalau bukan musim perayaan pun Kota Bharu sudah begitu sesak dengan kenderaan, apatah lagi apabila ribuaan kereta memasuki bandar ini pada musim-musim yang disebutkan tadi. Penulis yang sudah lama menetap di sana melihat perubahan yang berlaku ini begitu ketara pada setiap tahun. Penulis percaya pihak kerajaan Negeri Kelantan sudah tentu akan cuba melakukan sesuatu untuk mengatasi masalah semakin hari semakin buruk ini. Satu perancangan yang mantap disertai dengan penggunaan peruntukan wang yang mencukupi perlu ada bagi mengatasi dan mengawal keadaan ini.

Memandangkan Kota Bharu sudah bergelar Bandaraya, maka tahap kedudukan sebagai bandaraya perlu dipertingkatkan setanding dengan bandaraya-bandaraya yang ada di negara ini atau di negara lain. Ini melibatkan jalan-jalanraya, bangunan-bangunan, kemudahan pengangkutan awam dan mentaliti penghuni atau pengunjung Bandaraya ini. Alhamdulillah, dari segi bangunan-bangunan yang tinggi memang didapati sudah mula berceracak banyaknya di sini. Tetapi adakah bangunan sahaja menjadi tumpuan?

Sejajar dengan pertumbuhan yang begitu rancak dan aktif ini, penulis yang selalu berbicara dengan rakan-rakan anak Kelantan mengenai isu ini, berpandangan sudah sampai masanya pihak kerajaan Negeri melakukan sesuatu yang cukup drastik serta pengorbanan dari pihak-pihak tertentu. Dalam hal ini segala urusan politik yang tidak habis-habis ini perlu diletak tepi. Janganlah asyik hendak menjual nama parti masing-masing. Sebabnya, kita tidak mahu kedua-dua pihak asyik bercakap dan beretorik sahaja tetapi agenda bagi menangani isu ini perlu malahan wajib diselesaikan secepat mungkin.

Perkara-perkara tertera di bawah ini perlu difikirkan dengan sewajarnya. Sudah sampai masanya untuk kita memikir ke arah itu.

1. Memandangkan teras perhubungan di antara bandar-bandar utama di Kelantan adalah jalanraya yang kini keadaan di jalanraya-jalanraya tersebut sudah dihimpit dengan kesesakan lalu lintas, apatah lagi ada di antaranya sudah tidak ada ruang untuk diperbesarkan, maka pembinaan jalan atas atau fly over perlu dibina. Kalau di Kuala Lumpur, Pulau Pinang mahupun Johor Bharu sudah boleh dilakukan, mengapa Kota Bharu tidak boleh mengikutinya. Setakat merobohkan Dataran Kota Bharu tidak akan menyelesaikan masalah untuk jangkamasa panjang. Pihak berwajib perlu melihat kehadapan dalam aspek ini dan tidak perlu dilengah-lengahkan lagi.

2. Sekiranya hendak mengekalkan keadaan di mana orang bebas berjalan kaki di dalam Bandar Kota Bharu sambil membeli-belah dan bersantai umpamanya, jalan di atas sudah dibina maka di bawahnya pula tidak bolehkah kita menggunakan pengangkutan awam seperti di negara-negara Eropah iaitu tram yang berbentuk seperti keretapi yang boleh dihubungkan dengan tempat-tempat tertentu. Tidak payah dibuat bas yang berbentuk rumah seperti Kuala Terengganu. Itu masih ketinggalan di belakang.

3. Bas ekspres yang paling banyak ialah dari Kota Bahru. Sehingga sekarang masih tidak dapat satu hentian utama bas ekspres yang benar-benar unggul di sini. Sudah sampai masanya satu hentian utama dibina seperti mana yang terdapat di Kuala Lumpur sama ada di Hentian Putra atau Puduraya umpamanya. Hentian yang perlu dibina (design and content) mestilah menampakkan ciri-ciri yang ultra modern. Besar, teratur dan bersistematik. Ini termasuk juga kepada perkhidmatan kereta teksi. Sistem pembelian teket ialah secara online atau dengan kemudahan kiosk. Tidak perlu beratur dan bersesak-sesak sehingga perkataan sabar boleh terangkat dibuatnya.
4. Terminal keretapi utama di Kelantan ialah di Wakaf Baru. Oleh yang demikian terminal berkenaan perlu di bina baru yang sama tahap dengan KL Central dan mempunyai kemudahan transit seperti tram tadi untuk ke Bandar Kota Bharu. Lagi sekali memerlukan design dan penstrukturan kemudahan jalan penghubung atau landasan yang hebat untuk menyeberangi Sungai Kelantan.

5. Apabila memasuki Bandar Kota Bharu, perkara yang cukup merisaukan ialah tempat meletak kenderaan. Bab saman-menyaman baik dari pihak penguatkuasa Majlis Bandaran mahu pun polis trafik memang cukup aktif dan aggresif. Satu pihak menjalankan tugas manakala yang pengguna pula tempat letak kereta cukup terhad. Oleh yang demikian, tidak bolehkah didirikan bangunan setinggi lima hingga sepuluh tingkat umpamanya bagi tujuan hanya meletakkan kenderaan. Dari aras tertentu bangunan tersebut bolehlah dihubungkan dengan tempat-tempat utama di dalam Bandar Kota Bharu. Dalam hal ini, bolehlah dicaj tempat letak kenderaan berkenaan dengan caj yang minima. Boleh juga mendatangkan hasil. Bangunan seperti ini perlu didirikan di kawasan-kawasan yang strategik. Antara kenderaan awam yang boleh menghubungkan bangunan ini dengan lokasi-lokasi tertentu di dalam Bandar ini ialah trem tadi.







6. Tandas-tandas awam perlu disediakan di merata tempat dan yang utama ialah kebersihan. Pastikan rekabentuk tandas awam dan kemudahannya adalah cantik dan menggembirakan. Barulah sesuai untuk kegunaan dalam Bandaraya. Boleh dikena caj dengan minimum.
7. Tempat berehat apabila penat berjalan dalam bandaraya ini perlu disediakan sebanyak mungkin. Begitu juga dengan tempat makan dan minum. Janganlah seperti yang ada sekarang. Beterabur dan tidak bersistematik. Cuba lihat tempat sebegini rupa di negara Eropah. Walau pun terletak kerusi meja di tepi jalan tetapi kemudahan ini dibuat secara tersusun dihisai dengan hiasan-hiasan yang cantik. Cara layanan yang mesra dengan pakaian yang berimej. Kalaulah rakyat di Kota Bharu mampu buat begini, boleh pengsan orang luar melihatnya.

Itu adalah di antara pandangan penulis untuk mengindahkan lagi Bandar Kota Bharu yang menjadi tarikkan cukup kuat baik dari luar atau pun dalam sendiri. Cuba kita bayangkan Bandaraya Kota Bharu dengan kemudahan-kemudahan berwajah baru itu. Aspek keselamatan dijaga secara eletronik. Tidak lagi bersesak-sesak dengan kenderaan. Boleh berjalan tanpa takut dihimpit kereta. Pelbagai dekorasi menarik yang unik yang tidak lagi asyik-asyik dengan pasu-pasu bunga yang besar. Kota Bharu di abad ke 21. Wow!

Tembok-tembok penghadang banjir atau sistem aliran air yang bersistematik bagi mengelakkan banjir-banjir besar berlaku, kesemuanya ini perlu dirancang bersama. Dengan lain perkataan infrastruktur asas sebagai foundation kepada Kota Bharu yang berwajah baru perlu difikirkan juga.

Ini belum lagi memikirkan jalanraya-jalanraya yang menjadi penghubung di antara bandar utama dengan bandar lain di dalam atau dengan luar Kelantan. Dua atau tiga lane kiri dan kanan perlu di bina. Alangkah cantiknya di kiri kanan jalan di hiasi dengan pohon hiasan palma dan tanaman bunga atau pohon-pohon rendang di semua jalan utama umpamanya. Penulis percaya sekiranya cetusan yang ideal ini dapat direalisasikan, percayalah semua orang hendak berebut ke sini.

Pihak berwajib sudah sampai masanya untuk memberi fokus kepada aspek pembangunan fizikal pula. Memang tidak dinafikan pembangunan insan dan kerohanian adalah penting. Apa yang dilakukan oleh pemimpin kerajaan Negeri teruskanlah. Dalam masa yang sama pembaharuan Kota Bharu hendaklah dimasukkan dalam agenda juga. Kita tidak mahu keadaan Bandar Kota Bharu yang ada sekarang masih sama juga dalam masa 10 atau 20 tahun akan datang. Perubahan perlu dilakukan walaupun berdiket-diket. Ramai yang akan datang melabur, percayalah.

Dalam kerancakan itu nanti, jangan sampai Bandar ini tergadai. Maksudnya kuasa Islam dan Melayu wajib dipertahankan. Asas ini cukup penting supaya tidak terjadi seperti di bandaraya Kuala lumpur. Perkara yang ini tidak ada toleransi walau sedetik pun.

Thursday, March 12, 2009

MAULIDUR RASUL 2009

Pulang ke kampung halaman sesekali untuk bertemu dengan sanak saudara, adik beradik adalah sesuatu yang cukup indah lagi mengembirakan. Penulis juga tidak dapat lari dari merasakan saat kemanisan sedemikian rupa. Apatah lagi apabila dapat berjumpa dan beramah mesra dengan orang yang bergelar Ayah. Terpancar cahaya ceria apabila kami berlima saudara muncul di rumahnya.


Kami lima beradik yang berlainan kandungan dan susuan tetapi berada di dalam satu kandungan iaitu kandungan Muhammad Rasullullah. Keakraban kami semakin hari semakin padu, walaupun pada satu ketika untuk mencapai ke tahap ini banyak ketidakserasian telah berlaku di antara kami lima beradik ini. Itu adalah merupakan satu proses yang perlu dilalui untuk memantapkan diri kami sebenarnya.
Di rumah Ayah yang tercinta inilah merupakan tempat di mana kami bermuzakarah. Menceritakan kenangan (yang berupa aktiviti dan pengalaman secara sedar atau di bawah aras sedar) yang dilalui sambil bertukar-tukar pandangan menurut perspektif-perspektif yang berbeza yang pada akhirnya semua akan mengiyakan. Di sinilah terletaknya kelebihan hubungan kami. Di dalam menguji ilmu yang dikutip sepanjang perjalanan kehidupan ini, kami sering dilontar dengan pelbagai persoalan yang adakalanya di luar jangkauan pemikiran yang normal. Jawapan tidak muncul sekelip mata malah memerlukan setiap dari kami melalui dan merasai intipati persoalan itu dalam merungkai jawapan yang hakiki. Dalam menangani persoalan itu akan timbul lagi pelbagai persoalan.

Begitulah uniknya setiap kali kami bersama dengan Ayah. Beliau mahukan kami merasai, menyelami dan nampak secara jelas segala persoalan yang sebenarnya sengaja diadakan sebegitu rupa. Apa yang hendak dilihat ialah sejauhmana ketajaman pancaindera kami. Akhirnya semasa pengupasan dan penjelasan terhadap olahan jawapan yang kami paparkan akan dipertontonkan secara cukup terperinci satu persatu mengikut rantaian dan turutannya. Sekiranya olahan kami itu dirasakan tergelincir dari landasan kefahaman, beliau akan segera memperbetulkannya dan akan menjelaskan kepada kami sejelas mungkin. Tidak ada satu persoalan yang tidak ada jawapannya, kesemuanya sudah tersedia dengan jawapan. Penjelasan adalah berdasarkan kepada aras kefahaman dan pengalaman yang masing-masing lalui.

Setiap seorang daripada kami mempunyai bidang kepakaran yang berbeza-beza. Berdasarkan kelebihan yang terdapat di dalam diri kami ini, maka kami diberi tugas untuk mentadbirkannya mengikut kesesuaian diri masing-masing. Kadangkala tugas berkenaan diberikan mengikut situasi. Walaupun berlainan fungsi dan tugas, kami masih mampu untuk bersatu dan bermuzakarah di atas paksi yang sama. Inilah amanah yang cukup besar untuk kami realisasikan. Amanah untuk memakmurkan alam demi generasi akan datang.

Bukan mudah untuk kami mencapai tahap sedemikian rupa apatah lagi untuk disahkan secara mutlak. Ada di antara kami hampir-hampir hendak dinyah keluar di atas kebodohan mentadbir diri. Setelah diberi pedoman sebenar, ada yang perlahan dan ada juga yang cepat untuk bangkit kembali memperbetulkan landasan dan memperelokkan diri semula. Akhirnya kami saling lengkap melengkapi di antara satu sama lain. Cukup berat ujian yang dilalui tetapi satu persatu dapat kami rungkaikan. ”Lakukanlah dengan bijaksana kerana di dalamnya terdapatnya kehebatan dan hikmatnya”, antara kata-kata yang menjadi pesanan kepada kami.

Pertemuan kami sekeluarga kali ini merupakan satu pertemuan yang cukup besar maknanya. Permasyhuran dan Pewartaan telah dilaksanakan. Pemegang amanah sudah diumumkan. Sekarang terserah kepada kami untuk menyempurnakan amanah yang disampaikan.

Apa yang diperkatakan di atas adalah merupakan salah satu episod bagaimana seorang Ayah mendidik dan membentuk anak-anaknya untuk menjadi insan yang sempurna. Yang sentiasa dikawal dan terkawal di atas satu paksi yang mutlak. Yang akan diiring semasa perjalanan itu nanti.

Sypmtom Checker

loading...