Tuesday, August 23, 2011

CORETAN RINDU

Salam Sejahtera kepada sekalian alam,


Agak lama benar aku tidak mencoretkan sesuatu di halaman ini. Bukannya malas tetapi sudah ketandusan idea untuk merencanakan sesuatu di sini. Apa yang dinukilkan kesemuanya sudah membuat aku muak dan jemu. Aku seolah-olah seperti anjing menyalak bukit. Sampai bila pun bukit itu tidak akan runtuh untuk menunduk sedikit. Walau pun begitu pemerhatian, pengamatan dan pembacaan terhadap sesuatu yang menyentuh fikiranku, tidak akan aku lepas begitu sahaja.


Pandangan rakan serakyat denganku tetap aku amati dan menelitinya. Sejauhmana kebenaran itu berpihak kepada yang benar atau yang tidak benar, di sini memerlukan satu garapan minda yang terbuka yang tidak terjerut dengan satu aliran suara sahaja.


Saban hari medan peperangan melalui media alaf baru ini melaungkan pelbagai isu kampung sehingga kota raya yang boleh dikatakan kesemuanya mendapat feedback yang pelbagai. Kesemuanya adalah berpunca dari keresahan yang melanda hati dan jiwa mereka yang sensitif terhadap perlakuan persekitaran mereka. Malangnya keresahan yang dinyatakan dari kesemua lapisan dalam organisasi rakyat ini tidak mendapat respon yang sepadan. Yang dilayan adalah dari kalangan atau golongan yang membawa untung bukannya dari golongan yang membawa harapan.


Terlalu amat berbeza dengan aliran pemikiran sekarang berbanding dengan pemikiran 60 sehingga 80an. Pemikiran sekarang lebih berani dan tekal. Pendirian yang disuarakan adalah jelas dan tidak bergoyang. Perubahan inilah yang perlu dibaca oleh generasi lama yang berautoriti. Gabungan aliran pemikiran ini amat perlu untuk membentuk satu halaman baru bagi meneruskan kelangsungan apa yang sedia ada. Faktur keseimbangan dalam garapan aliran pemikiran ini juga perlu ada. Momentum sedia ada jangan sesekali direncatkan sebaliknya perlu dipacu sehebat mungkin sehingga realiti itu menjadi nyata di hadapan kita. Walau sebesar mana sekalipun tsunami melanda pemikiran sedia ada, kita mesti berupaya menyerapkannya untuk memantapkan lagi tenaga diri sedia ada kita. Walau pun sukar kedengarannya tetapi itulah hakikat yang wajib kita lalui dalam mencari ketenangan yang kita idamkan selama ini.

No comments:

Post a Comment

Sypmtom Checker

loading...