Tuesday, June 3, 2014

MASIH TIDAK CERDIK-CERDIK LAGI. LEBIH TEPAT DIPANGGIL BODOH.

Aku merasa terpanggil untuk memberi sedikit pandangan terhadap satu statement dari blog pemuda UMNO yang mencadangkan ibu kepada Dyana Calon DAP PRK Telok Intan dipecat keahlian UMNO beliau. Aku bukan hendak menyokong sesiapa dalam hal ini tetapi apa yang ingin aku katakana ialah perangai-perangai seperti inilah yang menyebabkan orang luar benci dan meluat kepada UMNO. Mengapa perlu kita highlight perkara ini? Walhal kita dalam UMNO masih banyak lagi perkara yang perlu ditangani. Sama ada kita sedar atau tidak kita sudah terperangkap dengan permainan parti lawan. Ini menunjukkan betapa tidak cerdiknya kalangan exco pemuda UMNO.
 
BN sudah menang di Teluk Intan. Jadi, apa yang perlu dilakukan sekarang ialah memantapkan BN di tempat itu. Perlu turun padang terutamanya kalangan pemuda UMNO dan BN untuk terus menawan hati pengundi di sana. Kita sudah jelas dipertontonkan bahawa kalangan muda di sana memang mahukan orang muda mewakili mereka. Inilah kesempatan yang perlu diambil. Dengan hanya perbezaan 236 undi, apakah kita sudah boleh mendabik dada mengatakan kita sudah kuat? Kalau tidak ditangani secara halus dan mesra, berkemungkinan kerusi tersebut akan diambil balik oleh pihak lawan dalam PRU14 nanti.
 
Kalau asyik hendak menunjukkan kuasa, aku rasa tidak mustahil kita pulak akan duduk di kerusi pembangkang satu ketika nanti. Apa yang hendak katakan di sini ialah mentaliti kita terutmanya dalam kalangan pemuda masih cetek dan kosong. Asyik dipenuhkan dengan dendam kesumat yang sebenarnya boleh menghancurkan parti UMNO ini. Dalam hal ini aku lihat Ketua Pemuda UMNO khairi adalah lebih baik daripada anak-anak buahnya. Malangnya aku melihat dia keseorangan.
 
Aku selalu berbual dengan rakan-rakan UMNO yang lain (kami pun dari Pemuda UMNO juga satu ketika dulu) mengenai parti kami ini terutamanya mengenai Pemuda UMNO sekarang. Hendak mencari pelapis kepimpinan akan datang pun, aku masih kabur. Tidak ada ciri-ciri kepimpinan langsung dalam kalangan exco sedia ada sekarang. Kaki buat glamour melambak. Berpendidikan tinggi tetapi kepala otak letak kat tapak kaki.
 
Sebenarnya UMNO mempunyai ramai ahli fikir. Malangnya mereka ini tidak dipelawa untuk memberi sumbangan. Ramai dalam kalangan mereka adalah orang professional. Mereka inilah yang paling hampir dengan masyarakat. Mereka ini bukanlah dari jenis yang suka duduk dalam bilik berhawa dingin dan suka mengarah orang lain. Mereka ini ada di hadapan mata yang sentiasa bersedia sekiranya diperlukan khidmat dan kepakaran. Pengalaman mereka cukup luas sebab mereka sentiasa berdamping dengan masyarakat. Mereka adalah pelaksana segala dasar kerajaan dan memastikan dasar itu dipatuhi. Mereka Nampak di mana lubang-lubang yang kosong yang perlu ditampung atau dikambus sama sekali. Apa jadi kepada mereka? Mengapa tidak diberi peluang dalam kalangan terpinggir ini untuk mencetuskan sesuatu yang reality.
 
Kerana sikap sombong dan bongkak kita itulah mereka-mereka ini dipancing oleh pihak lawan. Bukan kita tidak tahu, kita memang sudah tahu tetapi disebabkan keduniaan sudah meliputi hati yang  memang sudah hitam pekat itu menyebabkan kita menjadi buta sehinggakan mereka yang betul-betul berada di hadapan kita, kita tidak Nampak lagi.
 
Akhir sekali apa yang ingin aku katakan ialah kalau UMNO ingin terus maju dan kekal malahan akan menjadi pilihan rakyat, kita perlu korbankan generasi yang ada sekarang. Selagi itu tidak dibuat, selagi itulah UMNO akan jadi seperti yang ada sekarang malahan lebih parah lagi. Aku masih sayangkan bangsa aku bangsa melayu.

No comments:

Post a Comment

Sypmtom Checker

loading...