Wednesday, April 3, 2013

KUASA DI TANGAN SIAPA SEKARANG?

Tunggu punya tunggu dengan pelbagai persepsi dan spekulasi, akhirnya tanggal 3 April 2013 jam 11.35 pagi, PM Najib membubarkan Parlimen Malaysia edisi 12. Bermula dari hari ini, rakyat Malaysia akan berpilihanraya (Macam Hari Raya lah). Seluruh rakyat akan bersiap siaga (guna istilah x-PM Najib) untuk menentukan hala tuju dan jatuh bangunnya Negara Malaysia ini dalam pilihanraya edisi ke 13 ini.
 
Rakyat yang berjumlah hampir 28 juta ini akan diberi kuasa veto untuk menentukan kerajaan bagaimana yang dikehendaki bagi meneruskan kelangsungan bernegara. Apakah kerajaan Barisan Nasional akan terus diberikan mandat atau Kerajaan Pakatan Rakyat yang akan menjadi pilihan mereka. Masing-masing puak mengatakan merekalah yang terbaik. 60 hari dari sekarang sama-samalah kita mengharungi detik cemas yang dikatakan Ibu Segala Pilihanraya ini.
 
Yang paling ditunggu-tunggu ialah siapakah yang akan bertanding dan siapakah lawan masing-masing. Inilah yang sedang ditunggu-tunggu oleh keseluruhan rakyat Malaysia dan inilah juga yang amat menyeronokkan kita. "Winable Candidates" adalah aspirisi kepada Barisan Nasional. Popular Candidates adalah harapan Pakatan Rakyat. Hanya the best among the best sahaja yang selayaknya bertanding.
 
Bagi bekas-bekas YB yang meminati acara high jump atau long jump, aku rasa mereka-mereka ini lebih baik tidak disenaraikan dalam mana-mana team. Sebabnya mudah sahaja, mereka-mereka ini sebenarnya tidak serious dan merupakan The YBs with no principle (hate this kind of YBs).
 
Aku yakin kedua-dua pihak akan meletakkan calon-calon yang hebat. Yang pasti Anak Watan akan diberi keutamaan. Anak watan yang hanya tahu hal ehwal kawasan mereka sahaja. Kawasan lain tak perlu tahu. Kalau inilah yang dijadikan kriteria, aku rasa tidak pergi ke manalah mereka-mereka ini. Kita mahukan bukan sekadar anak watan tetapi kita mahukan anak watan yang profesional dari segi latar belakang akademik dan kerjaya. Kita mahukan mereka yang berpemikiran kritis dan kreatif yang boleh merubah daya intelek masyarakat yang bakal mereka pimpin. Kita tidak mahukan Mr Yes Man dalam dalam kelompok ini. Kita mahukan mereka yang sanggup merubah persepsi kolot yang terdapat dalam kalangan pendokong yang amat disukai pemimpin pada suatu ketika dahulu.
 
Marilah kita sama-sama lihat apakah isu yang akan diketengahkan. Apakah isu ini bersifat profesional atau masih bermentaliti kolot zaman pak pandir? Bagi negara maju, isu yang diketengahkan adalah lebih kepada dasar-dasar negara yang hendak dibawa. Bukannya isu peribadi atau isu dalam bilik tidur. Kedua belah pihak sepatutnya meletakkan dasar dan agenda hala tuju negara dalam konten isi ceramah atau kempen mereka. Inilah yang sepatutnya berlaku.
 
Itulah sebabnya aku katakan bahawa pemilihan calon untuk bertanding mestilah dalam kalangan mereka yang tidak ada masalah peribadi, meroyan dan mabuk laut. Kita mahukan mereka yang mampu berhujah serta berani mempertahankan dasar dalam setiap hujah mereka. Inilah dinamakan profesionalisme. Kalau boleh janganlah diletakkan semula calon yang sudah expired. Cukup-cukuplah. Kita mahukan mereka yang hebat berhujah di Parlimen bukan menjadi badut atau joker Parlimen. Aku harap pihak UMNO tidak meletakkan salah orang dalam senarai calon mereka terutama sekali dalam kalangan Pemuda. Very sorry to say aku lihat dalam barisan Pemuda sedia ada semuanya tiada kredibiliti. Menjadi liabiliti adalah (ramai pulak tu).
 
Well, walau apa pun, keputusan adalah ditangan kita. Cuma jangan apabila sudah pangkah, lepas itu baru menyesal "alamak aku sudah silap pangkah daa". Ingat kita pangkah mereka untuk untuk memakmurkan kita, susah sama susah, senang sama-sama senang dan bukan untuk menjadikan mereka lebih kaya daripada kita selepas ini. Mereka sepatutnya menjadikan kita kaya dahulu (kita hendak tengok ada tak pemimpin macam yang kita harapkan itu?). Well.....I don't think so!
 
People's Power. Yes the power is with us. let's us excercise our right and our power. Think of a better place and nation for ourselves and the generation. Malaysia is for Malaysians, not aliens. ( I hate those who gives an alien with a malaysian citizenship). What are going to do with some of our leaders who has betrayed us? Semoga Allah memberikan petualang-petualang ini dengan taufik dan hidayah.
 
Kita mahukan kehidupan yang lebih selesa yang tidak dihimpit dengan pelbagai ketidakkesenangan. Untuk kita bernafas dengan lebih tenang dan selesa.

No comments:

Post a Comment

Sypmtom Checker

loading...